Yrtrm Posted Monday at 03:10 PM Report Posted Monday at 03:10 PM Hej! Jag har funderat mycket på representation i IT-världen på sistone. Det pratas ofta om att vi behöver mer mångfald, men siffrorna rör sig ganska långsamt framåt. Jag läste en intressant artikel nyligen där det framgår att BE-terna förespråkar könsmångfald i IT-branschen och det kändes verkligen som ett steg i rätt riktning. Men hur ser det ut i verkligheten på era arbetsplatser? Jag jobbar som projektledare och ser ofta att tjejer tvekar att söka tekniska tjänster trots att de har kompetensen. Vad tror ni är det största hindret? Är det kulturen på universiteten, eller är det själva arbetsmiljön på företagen som skrämmer bort folk? Jag tycker att det är så viktigt att vi pratar öppet om detta och inte bara sopar det under mattan. Finns det några specifika strategier som ni har sett fungera för att skapa en mer inkluderande miljö? Jag skulle vilja höra era tankar, oavsett om ni är utvecklare, chefer eller rekryterare. Vi måste hjälpas åt för att bryta gamla mönster och visa att IT är en plats för alla, oavsett kön. Ser fram emot era reflektioner och erfarenheter kring detta viktiga ämne! Quote
Recommended Posts