Jump to content
Linguaholic

Installera luftvärmepump i Stockholm: Vad ingår i en standardinstallation egentligen?

Recommended Posts

Posted

Jag är lite inne på att skaffa en luftvärmepump nu när elpriserna är så höga, men jag är lite osäker på vad som egentligen ingår i en "standardinstallation". Jag har fått några olika offerter, och det verkar variera ganska mycket vad de räknar in. Vissa pratar om att det ingår en viss längd på rördragningen, andra nämner håltagning i väggen, och en del tar extra betalt för elanslutning. Jag vill ju inte bli lurad på en massa dolda kostnader sedan. Är det någon som nyligen har installerat en luftvärmepump och kan dela med sig av sina erfarenheter? Vad bör man se upp med?

Posted

Hej! Vi installerade en luftvärmepump förra året och det var en hel del att tänka på. Ett tips är att verkligen gå igenom offerten i detalj och fråga om allt du är osäker på. När man ska Installera värmepump i Stockholm, så brukar standardinstallationen inkludera montering av både inne- och utedelen, håltagning i ytterväggen, en viss längd på rördragningen (oftast runt 4 meter), och elanslutning till en befintlig elcentral. Se också till att de gör en ordentlig vakuumsugning och trycktest efter installationen, det är viktigt för att pumpen ska fungera optimalt. Vi valde en firma som hade tydliga priser och bra garantier, det kändes tryggt.

Posted

Det är faktiskt ganska lustigt hur olika företag definierar en "standardinstallation". Jag har sett allt från att det bara ingår att skruva upp pumpen på väggen, till att de inkluderar allt från A till Ö. Man måste verkligen vara noggrann och jämföra äpplen med äpplen. En annan sak är ju placeringen av utedelen, det kan ju påverka ljudnivån en hel del. Vissa företag verkar inte tänka så mycket på det, utan bara sätter den där det är enklast för dem.